Sunday, January 2, 2011

Qiyamullai sahabat Abdullah bin Umar r.a

      Hadith ini terdapat dalam hadith sahih bahawa,Abdullah bin Umar r.a berkata,''kalau salah seorang sahabat r.a bermimpi,dia akan menceritakannya kepada Rasullullah s.a.w,maka saya sangat berharap untk bermimpi,supaya saya boleh menceritakannya kepada Rasullullah s.a.w.''
      Abdullah mengatakan,''Sewaktu saya masih bujang dan belum berkeluarga,saya biasanya tidur di dalam masjid,suatu malam,saya telah bermimpi melihat ada dua orang lelaki mengambil kedua tanganku dan mereka berdua membawaku menuju perigi yang sedang direbus,saya memperhatikannya dengan penuh khusuk,lalu saya merasa ketakutan.Mereka berdua mengatakan kepadaku,''kamu jangan merasa takut.''Kemudian saya mengambil sehelai kain sutera,setiap kali saya menunjuk suatu tempat berdekatan dengan,'Raudhatul Khadhra'maka sehelai kain sutera itu akan terbang bersamaku.
      Di pagi harinya,saya memberitahu mimpi tersebut kepada adikku,Ummul Mukminin Hafshah binti Umar,isteri Rasullullah s.a.w,kemudian dia menceritakannya kepada Rasullullah s.a.w .Maka Nabi Muhammad s.a.w pun bersabda,''Sebaik-baik lelaki adalah Abdullah bin Umar,kalau sekiranya dia melakukan Qiyamullai.''
      Nafi,pembantu Abdullah bin Umar r.a berkata,''Setelah peristiwa itu,sedikit sekali tidur Abdullah bin Umar r.a di malam hari.''
      Kalau Abdullah bin Umar r.amelakukan solat malam,dia akan berkata,''Wahai Nafi,apakah fajar sudah terbit?''kalau pembantunya itu menjawab,''Belum..."maka dia akan terus melakukan solat malam(Qiyamullai) dan kalau dijawab,''Ya,sudah terbit..",maka dia akan segera melakukan solat witir satu rakaat,kemudian dia beranjak melakukan solat subuh. (Hadith riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

No comments:

Post a Comment